Retro Q-S

Tilbake til retrocamp bildeoversikt.

 

QEK fra det tidligere Øst-Tyskland. BL
QEK fra det tidligere Øst-Tyskland. BL
En danskprodusert vogn fra 1962 med betegnelsen Randers Spartan III.  BL
En danskprodusert vogn fra 1962 med betegnelsen Randers Spartan III. BL
Raven annonse fra 1955.BL
Raven annonse fra 1955.BL
Fra et treff på Tyrigrava 2007. Mener disse var svenskprodusert og het RMS. BL
Fra et treff på Tyrigrava 2007. Mener disse var svenskprodusert og het RMS. BL
RMS

RMS Industri i Skultorp produserte vogner i tiden 1964-1966.

Road ranger basert på Ford fra 1974.BL
Road ranger basert på Ford fra 1974.BL
Rivers annonse fra 1953. BL
Rivers annonse fra 1953. BL
Robin brosjyrebilde fra 1979. BL
Robin brosjyrebilde fra 1979. BL
Royale fra siste halvdel av 1960-tallet. BL
Royale fra siste halvdel av 1960-tallet. BL
Schweikert 1980. BL
Schweikert 1980. BL
Safari fra 1977. BL
Safari fra 1977. BL
SMV

Sörby Mekaniska Verksted har ikke alltid laget ferievogner. De begynte som bakerimaskinprodusenter i 1948. Det som fikk verkstedet til å gå fra brød til rullende vogner, var en aldri så liten disputt den ene eieren hadde med kona si.
I 1950 kranglet Helmer Berglund og kona så busta føyk om hvordan de skulle dra på ferie. Resultatet var et kompromiss mellom konas drømmer om en sommerhytte og Helmers ubendige reiselyst. En campingvognfabrikk var født.

(Kilde: http://www.smvhusvagnar.se/Historia)

SMV annonse fra 1967.BL
SMV annonse fra 1967.BL
SMV annonse fra 1972.BL
SMV annonse fra 1972.BL
SMV Annonse fra 1977. BL
SMV Annonse fra 1977. BL
Brosjyrebilde av SMV 1978. BL
Brosjyrebilde av SMV 1978. BL
SMV brosjyrebilde fra 1973.BL
SMV brosjyrebilde fra 1973.BL
Fra standen til Campingveteranerna på messen på Elmia en gang på 1990-tallet. BL
Fra standen til Campingveteranerna på messen på Elmia en gang på 1990-tallet. BL
SMV. BL
SMV. BL
Solifer

er en svensk produsent av campingvogner. Produksjonen startet i 1964.

Opprinnelig ble vognene bygd i Finland, men ble senere flyttet til Dorotea i Sverige, hvor også campingvognen Polar bygges.

Solifer fra 1970-tallet. BL
Solifer fra 1970-tallet. BL
Solifer annonse fra 1966. BL
Solifer annonse fra 1966. BL
Solifer annonse fra 1971.BL
Solifer annonse fra 1971.BL
Sprite

I 1947 hadde Sam Alper designet og laget sin første turné campingvogn med magnesium hjul og fjæring og bremser fra et Spitfire jagerfly . Taket ble tatt ut av materialet fra en sperreballong .

De første campingvognene ble for dyre og han bestemte seg for å prøve å lage en billigere og lettere versjon som kunne bli slept av en vanlig familiebil. Innen et år ble Sprite lansert.  Han solgte 500 campingvogner i det første produksjonsåret. I 1951 slepte han en av sine campingvogner til et internasjonalt campingvogn rally i Firenze , Italia som et PR-stunt . Kjøring via Frankfurt , Biarritz og Napoli, 7200 km.  Han vant en pris fra et fransk magasin, men enda viktigere, han fikk et rykte for sine campingvogner.

I 1963 stiftet Alper  Caravans International, og kjøpte Eccles og Bluebird fabrikkene, og solgte disse og Sprite merket til Europa, Sør-Afrika, Canada og USA.

I 1982 ble Caravans International avviklet. Rettighetene til de ulike merkene ble solgt til Hull basert Cosalt, som hadde CI som merkevare.

 

Sprite annonse fra høsten 1952. BL
Sprite annonse fra høsten 1952. BL
Sprite 400 annonse fra 1966
Sprite 400 annonse fra 1966. BL
Sprite annonse fra 1966.BL
Sprite annonse fra 1966.BL
En Sprite Musketeer fra midt på 1960-tallet. BL
En Sprite Musketeer fra midt på 1960-tallet. BL
Sprite fra slutten av 1950-tallet eller deromkring. BL
Sprite fra slutten av 1950-tallet eller deromkring. BL
En Sprite fra 1961.BL
En Sprite fra 1961.BL
Sprite Alpine, brosjyrebilde 1976. BL
Sprite Alpine, brosjyrebilde 1976. BL
Sterckeman fra det franske Triganokonsernet.

Her hjemme er de kanskje mest kjent for bobilmerket Challenger, men de produserer  også campingvognmerkene Caravelair og Sterckeman. Triganos historie går tilbake til 1935. De startet med produksjon av telt, og i 1971 startet produksjonen av campingvogner.

Sterckeman fra 1971.  BL
Sterckeman fra 1971. BL
En Suleica fra slutten av 1960-tallet eller deromkring.BL
En Suleica fra slutten av 1960-tallet eller deromkring.BL
Suleica er en forkortelse for super-leicht-caravan, "super-lett-campingvogn".
Produsert i tidsrommet 1966 til 1974, da brant fabrikken  ned.
Suleica
Suleica
SUN-WEST 

Ege Westin produserte SUN-WEST i Hallsberg i tiden 1961-1965.

En svensk Sun West fra 1963.BL
En svensk Sun West fra 1963.BL
Sveland. BL
Sveland. BL
SVELAND

En vogn produsert i England etter ideer og krav fra caravanforhandleren Bengt i Ørkelljunga i Sverige. Vognene var bygd rundt et rammeverk av tre med styroporisolering i en tykkelse på 40 mm i gulvet og 25 mm i veggene. Det første året, 1971, sto tre størrelser på programmet, 3200 på 3,25 meter, 3800 på 3,81 meter og 4400 på 4,42 meter, alle med seriebetegnelsen Suverän. 1972 tilkom også to utgaver benevnt Komfort, 4500 og 5000, med lengder på 4.42 og 4.9 meter. 
Vognene ble i denne perioden laget ved A-Line fabrikken. 
Fra 1976 ble produksjonen overlatt til Mardon-konsernet. 
1981 var det siste året vognene ble importert.

Kort SVELAND historikk En vogn produsert i England etter ideer og krav fra caravanforhandleren Bengt i Ørkelljunga i Sverige. BL
SVELAND. BL
Et bilde av en tidlig Sävsjö fra siste halvdel av 70-tallet. BL
Et bilde av en tidlig Sävsjö fra siste halvdel av 70-tallet. BL
Sävsjö

Fabrikken  i Sävsjö ble bygd i 1976 for å produsere vogner for det britiske CI-konsernet. I tillegg til Sävsjö-vognen, ble det produsert Sprite-vogner tilpasset det skandinaviske markedet. Disse var av bedre kvalitet enn de som ble bygd i England . 1982 gikk CI konkurs. I 1986 ble navnet forandret til Sävsjö Caravan AB. I 1987 ble Polar och Sävsjö slått sammen til Polar & Sävsjö AB. I 1990 opphørte Smålandia-modellene. I 1991 ble fabrikken i Sävsjö lagt ned, og flyttet til Polarfabrikken i Dorotea. I 1991 ble Euroliner-serien lansert. Siste produksjonsåret for Sävsjö-vognene var i 1997.