Retro A-B

Tilbake til retrocamp sideoversikt

Adria
produseres i Novo Mesto i Slovenia.

Her har Adria Mobil produsert campingvogner og bobiler siden 1965 og med over 50 års erfaring har man blitt en av Europas største caravan- og bobilprodusenter. Hvert år ruller ca. 14.000 bobiler og campingvogner ut fra den store fabrikken i Novo Mesto, og det finnes i dag ikke noe annet merke i Europa, som har solgt like mange campingvogner som Adria har gjort opp gjennom årene. Adrias produkter bygges i en av Europas mest moderne og nyeste anlegg, der en ny fabrikk ble innviet og tatt i bruk i 2005.

Akkurat som nasjonen Slovenia har gjort de siste ti årene, har produktene fra Adria Mobil blitt utviklet og forfinet og det merkes framfor alt på salget i Norden. Siden 1992 er Adria blitt utviklet til en storselger og er i dag et av Nordens største caravan-og bobilfabrikat. Adriatik bobiler er i dag Sveriges største bobilmerke med et stadig økende salg. En stor del av framgangen beror på at Adria har utviklet og tilpasset produktene til det Nordiske markedet og de krav som stilles der. (Kilde: MediaWiki)

Adria har nylig feiret 50-årsjubileum som caravanprodusent. Her er et informasjonsblad fra 1969, da den norske importøren var Brødrene Rabo i Drammen, en av de store i bransjen på den tiden. BL.
Adria har nylig feiret 50-årsjubileum som caravanprodusent. Her er et informasjonsblad fra 1969, da den norske importøren var Brødrene Rabo i Drammen, en av de store i bransjen på den tiden. BL.
Adria annonse fra 1975. BL
Adria annonse fra 1975. BL
En av de første modellen fra Adria midt på 1960-tallet. BL
En av de første modellen fra Adria midt på 1960-tallet. BL
På årets Caravanmesse på Lillestrøm viste Adria en vogn fra 1965, for å markere fabrikkens 50 år som caravanprodusent.BL
På årets Caravanmesse på Lillestrøm viste Adria en vogn fra 1965, for å markere fabrikkens 50 år som caravanprodusent.BL
Astral. BL
Astral. BL
Astral annonse fra 1964. BL
Astral annonse fra 1964. BL

Abbey annonse fra 1971. BL
Abbey annonse fra 1971. BL
Les mer om Abbey vognene her på sidene til Bjørn Lahus.

Ace Et utklipp fra midt på 60-tallet. BL
Ace Et utklipp fra midt på 60-tallet. BL
A-Line Rambler brosjyrebilde fra 1979. BL
A-Line Rambler brosjyrebilde fra 1979. BL
A-Line fra slutten av 1970-tallet. BL
A-Line fra slutten av 1970-tallet. BL
Annonse for Apache fra 1967.BL.
Annonse for Apache fra 1967.BL.
Bedford basert Bedmobil fra 1956. BL
Bedford basert Bedmobil fra 1956. BL
En-Opel-Bedford-annonse-fra-sent-70-tall-eller-deromkring
En-Opel-Bedford-annonse-fra-sent-70-tall-eller-deromkring
Bedmobile 1961. BL
Bedmobile 1961. BL
Den første Bailey

caravan ble bygget av Martin Bailey i hans garasje i Sør Bristol i 1947 og ble senere solgt til Ashton Gate for summen av £ 200. Et år senere ble FG Bailey Ltd dannet. Selskapet utviklet seg raskt gjennom hele 1950-tallet og flyttet til sin nåværende adresse i Sør-Liberty Lane i 1960. I 1977 ble selskapet kjøpt av Patrick og Stephen Howard og Bailey Caravans Ltd som det nåheter har vært i Howard familiens eie siden.

En engelsk Bailey fra 1960-tallet en gang. BL
En engelsk Bailey fra 1960-tallet en gang. BL
Bailey annonse fra 1973. BL
Bailey annonse fra 1973. BL
Bailey Prima   BL
Bailey Prima BL
Berkeley annonse fra 1951. BL
Berkeley annonse fra 1951. BL
Bessacar annonse fra 1973.BL
Bessacar annonse fra 1973.BL
Bessacarr annonse fra 1975.BL
Bessacarr annonse fra 1975.BL
Bjølseth Caravan,

var en norsk campingvognprodusent, på Jømna i Hedmark. Fabrikken ble opprettet i 1954 av Edvin Bjølseth og stengte på grunn av konkurs i 2006. Varemerket «Bjølseth Caravan» eies nå av det svenske campingvognmerket Kabe.

Bjølseth Caravan var Norges siste campingvognprodusent. De produserte i tiden fra 1954 til 2006 ca 17 000 campingvogner på det norske markedet. I sin tid ble det eksportert et mindre antall vogner til Sverige og et mindre antall vogner til Saudi Arabia på spesialoppdrag. Selskapet produserte noen få bobiler på 1980- og 1990-tallet.

Deler av virksomheten lever videre i firmaet «Jømna Caravanverksted og deler AS» som drives av tidligere ansatte i Bjølseth Caravan. De holder til i den tidligere serviceavdelingen for Bjølseth Caravan AS.

Historie:

Edvin Bjølseth overtok lokalene på Jømna etter sine foreldre på tidlig 1930 tallet. De drev tidligere et møbelsnekkeri her, men senere skulle det bli en arena for caravan i norsk historie som startet i 1954. Ideen om å bygge campingvogner fikk han fra to kamerater som hadde vært på ferie i Europa der de så disse doningene etter veiene. De spurte Edvin om han kunne produsere en slik til dem, svaret var ja. I tillegg bygde han også sin egen vogn og det første året ble det produsert to stykk. Populariteten ble fort stor og oppdragene lot ikke vente på seg, bestillingene økte med de første årene. På denne tiden het campingvognmerket «Hytta».

Bjølseth annonse fra 1956. BL
Bjølseth annonse fra 1956. BL
Bjølseth. BL
Bjølseth. BL
Bjølseth annonse fra 1961.BL
Bjølseth annonse fra 1961.BL
Bjølseth fra 1955. BL
Bjølseth fra 1955. BL
Annonse for Bluebird bobiler 1962. BL
Annonse for Bluebird bobiler 1962. BL
Utklipp av Bluebird Highwayman 1962. BL
Utklipp av Bluebird Highwayman 1962. BL
Bluebird Dauphine fra rundt 1960. bL
Bluebird Dauphine fra rundt 1960. bL
Et utklipp fra 1966 der en Jensen med en Bluebird Europe på kroken brukte 26 sekunder fra stillestående til 100 km t og tilbake til stillstand. BL
Et utklipp fra 1966 der en Jensen med en Bluebird Europe på kroken brukte 26 sekunder fra stillestående til 100 km t og tilbake til stillstand. BL
Bluebird fra tidlig 60-tall. BL
Bluebird fra tidlig 60-tall. BL
Bürstner, som da ble markedsført som Flipper, annonse fra 1977. BL
Bürstner, som da ble markedsført som Flipper, annonse fra 1977. BL
Bürstner annonse. BL
Bürstner annonse. BL
En tidlig Bürstner BL
En tidlig Bürstner BL