2016-2 veterankæmper’n

Tilbake til oversikt veterankæmper’n

Les om :

Første ferieuka. Av Tore Adamsrød
Liten historie om renoveringen av en 1964 Mkp Petit campingvogn. Av Roar Kristiansen

Første ferieuka.

Tekst og foto Tore Adamsrød
Etter årets hovedtreff hadde vi bestemt oss for å ta en ukes ferie i vogna. Til fjells ville vi i år, til Haukeli. Det skulle bli koselig å ta et
par dager på fjellet. Men værgudene ville noe annet. På Yr.no så vi at det var meldt fra 2 til 8 pluss på dagtid. Hallo, vi skulle på
sommerferie. Vel, neste sted vi skulle til var Setesdal og ned til sørlandskysten, så da dro vi mot Haukeli og tok av mot Setesdal. Mye
fint å se på hele veien. Snø i fjella var det også.\"20160703_150009\"
\"dsc_0324\"
Setesdal var utrolig lang, mye lenger enn jeg kunne huske fra vi var der for 12 år siden. Vi så noen campingplasser, men ble enige om at vi
ihvertfall skulle kjøre til Evje. Der skulle vi videre mot Arendal. Men da var det ikke flere campingplasser som kunne friste. Vi var vel
litt lystne på å komme ned til kysten også.
Da vi endelig kom til Arendal, fortsatte vi ut på Tromøya, hvor vi fant Hove Camping. En fin plass med mange gjesteplasser.
Klokka hadde blitt rundt åtte når vi kom fram, så det ble ikke noe fortelt denne kvelden. Istedenfor tok vi en tur på restauranten på området, og fikk oss litt mat. Hadde vel kjørt rundt 40 mil, så det ble tidlig kvelden.
Dette ble nesten som en bed and breakfast overnatting. Stekte egg og bacon til frokost og bestemte oss for å komme videre nordover.

20160704_101957

Vi kjørte ”gamle E-18” til Tvedestrand. Utrolig idyllisk plass. Forstår at folk kan venne seg til å bo der.
Vi fortsatte ferden mot Porsgrunn. Olavsberget Camping hadde vi hørt om mange ganger, men aldri vært innom der.
Fikk plass, på første rekke ned mot vannet. Det var jo helt konge. Vi tenkte å bli et par dager, men vi bestemte oss ganske raskt for å bli
lenger. Det var noe spesielt med denne plassen. Sanitæranlegg som ikke var av nyeste dato, men så lenge det er rent å holdes i orden, ja da er det greit. Masse folk som var innom for å både bade og fiske, jeg gjorde ingen av delene, men Jeanette badet mange ganger mens vi var der

20160704_191726

20160704_190803

20160704_190926

20160705_215417

Vi ble på Olavsberget i 6 døgn. Det var noe spesielt med plassen, og den kan trygt anbefales både til egen tur og til treff for klubben.
Mens vi var her benyttet vi anledningen til å ta skjærgårdstur med M/S Dikkon fra Brevik. 2 timers guidet tur. Og heldige som vi var, det er
stort marked i Brevik hver lørdag om sommeren.
Jeanette og Tore

Liten historie om renoveringen av en 1964 Mkp Petit campingvogn

Tekst og foto: Roar Kristiansen
Hei...
Dette er da litt skriblerier om da det ble fikset opp en gammel og sliten campingvogn her på gården.
 Nå skal det aktivt nevnes at jeg ikke er oppretter, lakkerer eller snekker... Alt blir gjort etter beste evne for at det skal bli helt greit. Jeg er på ingen måte tilhenger av å ha ting i utstillingsstand, bare i god bruksstand.
Utgangspunktet her er altså en 1964 modell Mkp Petit..Dansk glassfibervogn importert fra sverige. Tilstanden var ikke helt som forventet  ifølge eier. Treramma rundt taket og alt treverk inni måtte byttes ut. Det samme måtte finerplata som er støpt inn i gulvet som forsterkning. Døra var også råtten..

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Taket var tatt av og alt inni var revet ut da den kom hit. Veggplatene inni var dessverre ødelagt og fjernet. Litt av rammeverket i veggene var påbegynt. Så noe framgang var det heldigvis.

Det første vi gjorde her var å reparere festepunktene i gulvet til ramma. De var sprekt og gjorde at vogna ”sægget”. Så var det å skjære ut det øvre laget inne i gulvet så vi fikk ut restene av det råtne tregulvet. Ny plate ble lagt ned og gulvet støpt på plass med glassfiber. Da kunne vi gå inn uten å risikere å trå gjennom gulvet.
 Alt av av gamle skrue hull ble støpt igjen fra innsiden. Beste måten å hindre lekkasjer på. Det ble også støpt inn forsterkninger ved benkefester og vinduer. Taket valgte vi å støpe fast til vogna. De listene som var rundt taket opprinnelig hadde manglet i mange år. Og de lot seg ikke oppdrive lenger. Det ble gjort et forsøk på å bøye til nye lister..men vinkler og vridninger funket dårlig.. Så da ble det støpt fast og sparklet slik at overgangen ble fin. Og den ble slettes ikke værst..hehe.. Innvendig ble taket kledd med svart stoff. Helt topp.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Døra måtte repareres fra bunn av. Alt av treverk var råttent..og glassfiberen var sprekt. Ramma lagde vi etter buen på døråpningen og tilpasset i selve døren. Det ble noen forsøk..men til slutt fikk vi limt ytre del og indre del av døra sammen slik at den kunne festes på vogna igjen.
 Det ble noen timer med sparkling og pussing av vognen. Den hadde endel skader og sprekker som måtte slipes helt ned. Og i mangel av lakkboks så ble grunningen av vogna gjort ute i fin temperatur.

Etter atter en runde med pussing så var det å rydde låven såpass at vi kunne få på lakk. Eggehvit er en fin farge..så det ble det..før den ble trillet ut for tørk. Og resultatet ble HELT greit. Hehe.

Når lakken var tørr så var det bare å montere innredningen igjen.. eller, veggplater først..som dere ser på bildene er platene rosa. De kommer fra en donorvogn her..så det var de eneste vi kunne bruke. Men når alt var montert så fikk veggene en fin hvit farge.. Og med innredningen montert, belegg lagt, nye vinduer lagd,  puter og gardiner sydd, så ble faktisk vognen helt super.

Det ble mange timer med jobb..men med eier av vogna med på mye av jobben så gikk det forholdsvis kjapt.
Så lenge man har en plass hvor den ikke står i veien mens man jobber, så er det bare å jobbe når man har lyst..ikke stress.

63 petit 31

Vogna har vært med på treff etterpå og vært på flere turer i utlandet..så den er i full drift.  🙂