2016-1 veterankæmper’n

Les om:

En lang dags ferd mot Hovedtreffet 2015. Av Stein Pedersen
Et eventyr av en tur. Av Stein Pedersen
Spontantreff på Rødtangen , Hurum. Av Rallyruth Abelsen.
Hei hei alle veterancampere. 🙂 Av Eli og Ola Jørgensen

En lang dags ferd mot Hovedtreffet 2015

( Og veien videre )
Tekst og foto Stein PedersenEn lang dags
Torsdag morgen, ferdig pakket og helt klar.
Dagen åpenbarte seg med sol og bare velstand, så da var det bare å komme i gang. Første etappe på ganske så kjedelige ( har kjørt der 1000 ganger) veier. Opp til Birkeland, ta av mot Åmli, og så var det bare å koste på i 70 km/t helt til skiltet med Åmli Bakeri .
Bråstopp, to baquetter med ost og skinke (just som i fjor), som ble fortært på de etterfølgende slettene.
Treungen ble passert på en forbilledlig måte, og jeg svingte ikke av før like før Vrådal, tok så nedover mot Sputniks rike. Flott svingete vei, med utallige muligheter for tissepauser.

Fjågesund

Fjågesund sto det så på et skilt, svingte da av til venstre og fjelleventyret var i gang. 2. giret fikk kjørt seg, både oppover og nedover. Fin plass hvor jeg hadde hatt en påske for ufattelig lenge siden. Ny bro var kommet siden sist, og med ett var jeg på andre siden av Telemarkskanalen. Victoria passerte under broa i det jeg passerte over. Så var det et nytt veikryss : 35 km til Seljord og 35 (ca ) til Lunde. Valgte da selvfølgelig mot Lunde. Skulle jo ikke komme for raskt fram . Fin smal svingete vei som Edna mestret på ytterst fin måte, og plutselig var vi i Lunde i Telemark, med kanalsluser å greier. Bø sto det på et skilt, og da var det bare å dra dit !!! Dessverre var ingen av studinene på høyskolen ute og haiket, så da var det bare og «koste på» gjennom sentrum . Mot Seljord bar det, helt til «Telnessanden Camping « åpenbarte seg på et sving til venstre skilt. Etter lenger enn langt kom jeg endelig fram, ble møtt av de som allerede var installert, og alt var bare fryd og gammen.

Seljord

Lillebror ble rigget opp og en kald øl kunne nytes.
Utover fredagen og lørdag kom så ekvipasjene glidende inn på området, slik at det ble en herlig blanding av campingalternativer, deriblandt 4 stk, Lillebror. Strålende vær og temperatur gjorde sitt til at det fristet med en dukkert i Seljordsvannet. Tror nok at temperaturmålingen som sto på kioskveggen ikke helt var til å stole på. Ganske så «friskt» !!!
Men alt har en ende, også et hovedtreff. Så når alt var rigget ned, morgenstell og kaffe unnagjort, og med bagasjerommet på kadetten fylt opp av stearinlys og servietter var det i grunnen tid for opptenning av alle 40 hestekreftene. ( noen har muligens rømt underveis ).

Eli og Ola

Hadde så et trivelig
reisefølge av denne ned
til Bø og over mot
Notodden på veier som
krevde sitt av de lavere
girene.

Noe spesielt at veien krysser ei flystripe, men så er tilfelle i Notodden, men heldigvis utstyrt med bom på begge sider.
Det ble en benstrekk og takk for laget prat før vi dro hver til vårt. Jeg tok E 134 opp til Sauland for så å ta av mot Tuddal og Gaustadtoppen. I bakkene fra Tuddal og oppover var 1. giret en sann velsignelse å ha, likeså fra Gaustadtoppen og ned mot Rjukan. I de bratte bakkene møtte jeg en drøss med syklister og løpere på vei oppover !!!!!! Antagelig noen som ikke hadde råd til bil.
Etter en rånerunde i Rjukan gikk ferden forbi Vemork, og oppover mot Møsvatn til Rauland. Hadde fått tips om at veien fra Rauland og til Edland / Haukeligrend var verdt å få med seg, herlig svingete langs Totak.
Etter litt kjøring mellom 2 campingplasser, som slettes ikke fristet, hørte jeg en stemme som sa «Røldal» inni hodet mitt. Over fjellet bar det, gjennom tunnelene, ( for mye snø til at gamleveiene utenom var åpnet dessverre ) Røldal åpenbarte seg , overskyet og tåkefull, og jeg hadde akkurat fått opp Lillebror med dyne osv. da duskregnet begynte.
Ikke akkurat overbefolket på Seim Camping. Hvis jeg havner dit en annen gang så blir det med fullt batteri på mobilen. Piga i kiosken skulle ha 40 kroner for lading, men må man så må man.

Edna

Å våkne klokka 05.00 i Røldal er ikke moro, spesielt ikke når det meste , dyne og klær bar preg av å ha vært utsatt for et usedvanlig lavtliggende tåkehav. Så kl. 06.18 var jeg i gang, nå mot Sand i Ryfylke. Flott vei i regnværet, med svinger og tunneler i tusentall. Ny rånerunde, denne gang på Nesflaten. Ankom et veikryss like før Sand og tok til venstre uten å helt få med meg hva som sto på skiltet. Så bare at det var skiltet med «Ryfylkevegen» Altså noe å få med seg. Det gjorde jeg da ikke, for der oppe lå tåka kjukk som en graut. Det var bare så vidt jeg skimtet enden av panseret.
Plutselig havnet jeg på et fergeleie, høyst usikker på hvor jeg befant meg, og hvor
ferga dro fra kai idet jeg kom, Nesvik var plassen

Fergekø

og fergeleiet på andre siden viste seg å være Hjelmeland. Frokost bestående av 2 pølser og kaffi på en lokal bensinstasjon gjorde underverker og reisen fortsatte forbi Tau og Jørpeland til en ny ferge. Denne gang fra Oanes og over til Lauvik. I køen på Oanes fikk jeg en ny venn, en tysk bobilturist som svinset rundt Edna. Han spurte og gravde om bilen, tok bilder og greier. Var under for å se hvordan jeg hadde festet hengerfestet. Det viste seg å være en tidligere ansatt på Opelfabrikken i Bochum, og hjemme i Tyskland hadde han en Kadett 1.3 Coupe -72 modell som var totalrestaurert + en VW cabriolet – 72, også den restaurert.
På fergeturen hadde jeg så smått begynt å tenke tanken på og ta raskeste veien hjem, men fikk ombestemt meg da jeg kom veikrysset i Gjesdal. Da var det bare å ta til venstre igjen, mot Dirdal, Byrkjedal og endte så opp i Sinnes i Sirdal.
Endelig oppholdsvær og antydning til sol.
Hadde kjørt Brokke – Suleskard i fjor, men aldri motsatt vei og det bare måtte prøves. Takk gud for 1. giret . Mange smil og tomler i været da jeg etter beste evne klatret oppover og oppover. Mye snø i fjellet fortsatt, så sauene var enda
ikke satt ut på sommerbeite. Stedvis 8-10 meter høye brøytekanter gjør litt inntrykk. En del utlendinger med kameraaktiviteter var å se.
Nå begynte det å friste med kaffipause på Ose Turistheim på Ose i Setesdalen. Justøya lokket kun 11 mil unna, så da klokka hadde passert 18.30 på ettermiddagen svingte jeg inn tunet hadde jeg kjørt ca 45 mil på 12 timer. Ikke
den høyeste snittfarten, men en av de gøyeste.
Utstyret er nå tørket og klart for nye prøvelser ett eller annet sted i verden.
Edna, Lillebror og Stein

Et eventyr av en tur.

Tekst og foto: Stein Pedersen.
Skyfri himmel og feriedager til gode. Her var det bare å komme seg av gårde på tur.
Fra Justøya bar det mot Evje, via Birkeland og Vegusdal. Frokosten ble handlet på Evje Bakeri,1 (2 horn med ost og skinke for de interesserte)
Med flotte veier oppover Setesdalen gikk
milene temmelig «fort». Stoppet ikke før
Haukeli, kaffi og ryggretting var ganske så
påkrevd.
Nå var jeg kun få mil i fra 1. delmål den dagen,
nemlig å ta bilde av et stedsnavnskilt som jeg
ikke fikk tatt på forrige turen som jeg hadde i
juni. Opp bakkene fra Edland mot Arabygdi og
Rauland gikk det så flott attte, og plutselig var
skiltet der. Bråstopp og ut av bilen. Fineste
stedsnavnet !!!
3Det var verd turen på 28 mil. Et par venner av meg mente det var «noe» sært å dra så langt for et bilde !!                         Kart og badetøy var blant de gjenglemte tingene som lå på stuebordet på øya, så nå ble det litt på måfå med veivalg.
Men jeg måtte videre, mot Rauland på svingete veier langs Totak, før jeg svingte av mot Møsvann og Rjukan. Rjukan hadde jeg jo vært i juni så jeg tok turen til Tinn Austbygd hvor jeg hadde fått tips om en fin campingplass.
Badebukse ble kjøpt i undertøysavd. på Kiwi Austbygd, gul og fjong boxershorts. Det var verre med kart, men kom i prat med en innfødt som samlet på lastebiler (?) og han anbefalte Tessungdalen og over Imingfjell. En opplevelse, selv i 1. gir opp bakkene.
Slående vakkert i strålende solskinn på toppen. Og siden jeg fulgte veien over fjellet så havnet jeg i Uvdal, hvor jeg så tok mot Geilo. Opp og ned fjell gikk det , helt til jeg tok av fra hovedveien i Skurdalen og dro mot øst.
Nesbyen sto det på «Velkommen til…… « skiltet , men etter å ha fått fylt tanken på Edna var det bare å komme seg bak rattet igjen. Veien gjennom Vassfaret kostet 70 kr., og skulle sikkert ha gått til vedlikehold. Av ukjente årsaker har de gått til noe annet. Etter flere mil på grusvei uten å se en eneste bjørn var det nydelig med et stopp ved Hedalen stavkirke i Valdres. Foto av kirka ble så flott atte.
Fra Hedalen var det bare noen få km. til Nes hvor jeg fortsatte mot øst. Og da jeg hadde kommet over enda ei hei så kom det et «ferjeleie» skilt. Edna har en form for ferjefetisj, så her var det bare å følge skiltene. Ferje over Randsfjorden, fra Tangen til Horn.

Billettøren om bord tipset meg om en campingplass rett før Jevnaker, Sløvika Camping, og der fant jeg natteroen helt til en overivrig lokfører testet togfløyta sånn rundt 05.24 på morgenen.
Fredag morgen ble alt pakket ned, og nå skulle det ikke opp igjen før spontan NVC treffet på Rødtangen Camping på Hurumlandet.

Og her traff jeg «menigheten». Flere kom etter hvert og det ble riktig så trivelig. Jeg fikk holde torsken til Rallyruth å greier. For min del så var dette kun en gjesteopptreden, skulle jo egentlig videre på 40 års jubileum på Fredtun Folkehøyskole i Stavern.
Så da lørdagen kom, og frokosten var fortært , så var det på tide å forberede seg på norges korteste ferjetur. Over Svelviksundet, 118 mtr tvers over. Rakk å ta et bilde + sende ei mld, så var turen over..
Lørdagen i Stavern ble også en suksess, da de færreste hadde hørt om eller sett en Lillebror, for ikke å snakke om at det fantes en egen klubb for folk som liker camping på gamlemåten.
Søndagen ble stort sett en kjedelig affære på motorveier med en fartsgrense jeg bare kan drømme om.
Gleder meg allerede til sommeren 2016
Edna, Lillebror og Stein

til toppen

Spontantreff på Rødtangen , Hurum.
21-23 august

Noen av medlemmene våre fikk plutselig lyst til å få istand et
veterancampingtreff på Rødtangen Camping på Hurumlandet. Det ble
et veldig vellykket og sosialt treff i flott vær.
Foto:Rallyruth Abelsen. Tekst: Tore Adamsrød

Ruth og Yngve Abelsen dro igang treffet denne gangen. De stilte med nyrestaurert vogn, lekker sak dette her.
Ruth og Yngve Abelsen dro igang treffet
denne gangen. De stilte med nyrestaurert
vogn, lekker sak dette her.
De hadde også forberedt en kunnskapskonkurranse med ringspill som avslutning.
De hadde også forberedt en
kunnskapskonkurranse med ringspill som
avslutning.

Kunnskapskonkurransen gikk rundt på området
som er en naturperle.
Her fra oppsummering og premieutdeling.

Pokal til det beste laget. Lykkelig gjeng. (De fleste poengene kom fra ringspillet) :)
Pokal til det beste laget. Lykkelig gjeng. (De
fleste poengene kom fra ringspillet) 🙂
Mange fine ekvipasjer også denne gangen:
Edna og Lillebror med Stein som sjåfør.
Det ser også ut som PV er populært i klubben. Her er Ole og Marita.
Det ser også ut som PV er populært i klubben.
Her er Ole og Marita.
Øverst på plassen ble det faktisk en egen liten PV-krok.
Tove og Asbjørn, m/Harald på besøk.
Lisbeth og Harald (ikke tilstede da bildet ble tatt)

Roar med 70-talls nostalgi.

Eli og Ola med sin bobil
og fantastisk flotte gjerde.
og
fantastisk flotte gjerde.
Morten og Celine
Jeanette og Tore
Langbord på kveldene er noe vi bare må ha. Og når det ble mørkt nok ble det også tid til litt utprøving av fotokunster.
Langbord på kveldene er noe vi bare må ha.

Og når det ble mørkt nok ble det også tid til litt utprøving av fotokunster.

Uten blitz
Med blitz

HEI HEI ALLE VETERAN CAMPERE 🙂

Tekst og foto: Eli og Ola Jørgensen
Sommeren gikk så alt for fort som vanlig men vi fikk med oss det viktigste, nemlig veteran camping treffene 🙂 Denne sommeren blei det bobil, ja vi har solgt GJELDFRID 290 BROOM EDITION og kjøpt en 1985 modell Ford Transit, den aller siste av den gamle modellen. Den har hatt kun to eiere og har en ærlig km, stand på bare 59000KM så dette var et kanon kjøp. Den hadde litt vann skader oppe i alkoven som vi har fikset gjennom vinteren, den er jo tross alt 30.
litt vann skader oppe i alkoven

som vi har fikset gjennom vinteren
1985 modell Ford Transit
Det første treffet vi var på i år var i Sverige, Strømstad og det blei arrangert av en gjeng som kalte seg Facebook gruppa for oss som har gamle vogner og bobiler, trur det var det de kalte seg 🙂 En herlig gjeng med gærninger 🙂 Hadde egen trubadur og egenprodusert sang for anledningen, skikkelig moro, langbord, god mat og godt drikke og allsang nesten på grensen, vi var jo bare så vidt inne i Sverige 🙂
Så var tiden kommet for Telnessanden og hoved treffet og med ett fantastisk vær blei detta veldig bra. Det blei kjørt det vanlige opplegget som vi «gamle» og noen unge synes er helt greit, vi er jo på camping for å kose oss og det gjorde nok alle som var tilstede, noen og tjue ekvipasjer. Helgas høydare var loddsalget med tilhørende gevinster og ikke minst han Stein Pedersen, han sørlendingen med Kadetten og Lillebror’n som stakk av med de fleste premiene
denne kvelden, trur han vant alle stearinlysene på premie bordet og det var maaange, kom helt ut av tellinga men jeg trur han har stearinlys for resten av livet sitt den unge gutten 🙂 Ellers var det grilling og langbord og godt drikke og selvfølgelig Direktør Martinsen med dokument mappa si full av blader da, når blir det Coctail blader oppi der tru? Ingen blei fulle den lørdagsnatta, bare i god stemning, vi er da voksne 🙂
Så gikk ukene og høsttreffet på Biristrand camping og Mjøsmarkedet på Biri sto for tur og det blei også veldig bra, været var med oss atter en gang og det dukka opp rundt 20 ekvipasjer der.
Dette treffet er veldig bra for på lørdagen kan vi rusle rundt på markedet og avslutte kvelden med grilling, langbord og masse ljuging etter hvert som det gode drikke helles ned 🙂
Han vi solgte Gjeldfrid til hadde tatt turen fra Orkdal og ned for å treffe andre i klubben og å gå på markedet.
Bilder fra høsttreffet:
Så trudde vi sommeren var over men nei da, Rally Rutta og gubben ringte Roar Kristiansen i NVC som i samarbeid dro igang et treff på Rødtangen camping rett utenfor Holmsbu, en fin plass hvor vi blei en god gjeng som hadde det strålende med opplegg som ellers og i tillegg en rebus konkurranse som gubben til Rutta dro igang. Vinneren av rebusløpet blei teamet til Roar men de burde egentlig vært diska for de var tre på teamet og vi andre bare to på team men vi så litt mellom fingra og lot det gå, det føltes bare sånn at vi var litt smartere siden vi trengte bare to på laget, ha ha. Gratulerer «under tvil» til team Roar 🙂 Dette var sommeren 2015 i «ny bobil» som gikk strålende helt til hjemturen fra Rødtangen da bremsene bak på Forden røyk og det blei en helvetes reparasjon siden vi måtte bytte alt, bremsebånd,pumper,tromler, hjullagre, det ene hadde begynt å lage lyd, og stikkakel og hubben på den ene sia
for det rista noe helt inn i h…… baki der etter havariet, men, nå er den klar for nye turer og treff til sommeren så inntil det får vi alle kose oss i snøen så lenge 🙂 Kanskje vi sees med Corvette og Lillebror også, gode å ha i reserve de i tilfelle mere havari, he he.
VETERAN HILSNER FRA OLA OG ELI.