Retro O-P

Rohab-Opio

Det begynte som en vognfabrikk i 1964 i Latorpsbruk utenfor Örebro. Den kaltes først Stjernevognen og var nesten en kopi av  SMV 10. I  1964 overtok AB Osby Pumpindustri (OPIO) produksjonen. De første eksemplarene hadde døren på venstre side, av hensyn til datidens venstretrafikk.  I 1970 gikk AB Osby Pumpindustri konkurs. Produksjonen ble overtatt av Ronneby Husvagnar AB (ROHAB) i Kallinge byttet navn til  Rohab-Opio. I 1974 gikk også ROHAB konkurs. Produksjonen ble overtatt av Österlens Husvagnar AB i Löderup men virksomheten var ikke lønnsom, så et år senere forsvant Rohab-Opio fra markedet.

 

Brosjyrebilde av Opio-Rohab 773 fra 1973. BL
Brosjyrebilde av Opio-Rohab 773 fra 1973. BL
Paralanian annonse fra høsten 1961. BL
Paralanian annonse fra høsten 1961. BL
Fransk produsert Pacific fra tidlig 70-tall. BL
Fransk produsert Pacific fra tidlig 70-tall. BL
Pilote
har produsert campingvogner siden 1962, i den franske landsbyen La Limouziniere.
Pilote er i dag mest kjent for sine bobiler men her er en campingvogn fra 1970-tallet. BL
Pilote er i dag mest kjent for sine bobiler men her er en campingvogn fra 1970-tallet. BL
Pilote fra midt på 1970-tallet. BL
Pilote fra midt på 1970-tallet. BL
Annonse for Pitt Motor Caravan fra 1958. BL
Annonse for Pitt Motor Caravan fra 1958. BL
Polar

I 1964 begynte Polar å produsere campingvognene sine.  Det var Bertil Holmqvist og Håkan Wallin som startet det hele i en låve i Junsele. akkurat da campingvognkulturen fikk sitt gjennombrudd og alle svensker skulle ut på veien og bo på hjul. Det har selvfølgelig skjedd mye siden den gang, selv om prinsippet om å være fri til å gjøre hva man vil, når og hvor man vil, er det samme.

Vognene ble bygd med uretan-isolering, varmesystem og doble vinduer, for å klare kalde vintre. I 1966 brant låven og de bygde fabrikk i Dorotea.
I 1978 gikk det nedover for fabrikken, og i 1979 ble den solgt til Hellgren Invest AB. I 1981 var Polar nesten konkurs, og ble solgt, i 1982. I 1987 startet Polar og Sävsjø et selskap sammen, dette ble solgt til finske Lohja, som også eide Solifer. 

Polar annonse fra 1966. BL
Polar annonse fra 1966. BL
Polar annonse fra 1972. BL
Polar annonse fra 1972. BL
Polar. BL
Polar. BL
Poletta

Denne ikoniske campingvogna så dagens lys i 1973, etter at polske Niewiadow - fabrikken hadde prøvd seg frem med ulike modeller. Poletta N-126 skulle bli en populær vogn. De første fem åra ble det produsert nesten 15 tusen eksemplarer. Suksessen til N-126 hadde også noe med det å gjøre at det polske folket ikke hadde tilgang til utenlandske vogner.

Produsenten begynte å selge campingvogner til Vesten allerede i 1974 . Versjoner som var bedre utstyrt  enn de som tilbys i Polen ble eksportert. De hadde en påskyveanordning, bedre fjæring og vinduer som kan åpnes.

Etter mange modifikasjoner, er campingvognen N-126 til stede i tilbudet fra Niewiadow den dag i dag. (2016)

Poletta annonse fra 1975. BL
Poletta annonse fra 1975. BL